четвер, 3 листопада 2016 р.

Використання інноваційних педагогічних технологій

Використання інноваційних педагогічних технологій
на уроках в початкових класах
 Процес реформування освіти в Україні є спробою застосування нових форм роботи в межах традиційної системи. Результативність у роботі досягається шляхом впровадження інноваційних технологій, пошуками відповіді на питання: «Як навчати, як створити сприятливі умови засвоєння нового матеріалу?».
Тому, на мою думку, будь-яка педагогічна технологія буде мертвою, якщо реальні люди, котрі її втілюють, не розглядатимуть дану проблему як цілісну систему в єдності компонентів і взаємозв’язків. Описати технологію – це одне, а реалізувати її на уроці – це зовсім інше. Адже відіграє велику роль відбиток особистості, інтелекту конкретного вчителя. Тому найсерйознішою проблемою реформування освіти є підготовка вчителів, які повинні усвідомити, що слід переходити «від передання знань» до «навчання жити». Розв’язання даного завдання безпосередньо пов’язане з навчально-виховним процесом.
Сучасний урок вимагає від педагога оптимального поєднання індивідуальної, парної, групової і колективної форм організації навчальної діяльності учнів.
Виховний та розвивальний характер навчально-пізнавальної діяльності на уроці поглиблюється за умови постійного включення учнів у ситуації, де вони повинні:
- доводити власну думку, наводити на її захист аргументи, докази, користуватись здобутими знаннями;
- ставити запитання вчителю, товаришам, з’ясовувати незрозуміле, поглиблювати процес пізнання;
- рецензувати відповіді однокласників, інші творчі роботи, давати поради;
- ділитися своїми знаннями з іншими;
- допомагати товаришам, коли вони відчувають утруднення, пояснювати незрозуміле;
- спонукати до знаходження не одного рішення, а декількох самостійно зроблених;
- вільно вибирати завдання, переважно пошукового і творчого характеру;
- урізноманітнювати діяльність, включати в пізнання елементи праці, гри та спілкування;
- виконувати завдання-максимум, розраховане на читання додаткової літератури, першоджерел, на тривалі спостереження.
Значна кількість основних методичних інновацій пов’язана сьогодні із застосуванням інтерактивних методів навчання. Тому, змінивши слова великого китайського педагога Конфуція «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію», можна сформулювати як кредо інтерактивного навчання.
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.

Як бачимо, процес навчання потребує напруженої розумової роботи дитини і власної активності у цьому процесі. Мало пояснити, розповісти, продемонструвати. Справжнього результату можна досягти лише за допомогою інноваційного навчання.
Уміння і бажання навчатися – це той фундамент, який маю закласти я, як вчитель. Тому перед кожним уроком шукаю відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків та роздумів.
У своїй практиці я використовую різні інноваційні методи навчання. Прикладом може бути вправа «Ромашка», завдання якої полягає у створенні правильного речення, що стосуються даної теми. Наприклад: казка «Кривенька качечка». Дівчина: працьовита, лагідна, добра, жорстока, мовчазна, зла, горда. Вибравши правильні ознаки даного героя, учні складають його внутрішню характеристику. Ця вправа допомагає учням у відтворенні змісту тексту, запобігає зазубрюванню. Дитина намагається прочитати текст так, щоб на наступному уроці «зірвати» з ромашки правильні відповіді.
Добре спрацьовує вправа «Мозковий штурм», яка дає можливість повторити вивчене на попередніх уроках та узагальнити почуте. Ця вправа – міра швидкості думки та шкала виявлення рівня знань.
У дітей зник страх перед неправильною відповіддю. Самостійний пошук учнями відповіді на запитання «Чому?» приносить мені масу задоволення. Спираючись на власний досвід, учні самі пропонують завдання, ставлять запитання та шукають на них відповіді.
Найбільшою проблемою, з якою я зіткнулась на початку роботи, був байдужий дитячий погляд. Далеко не всі мої вихованці виявили бажання виконувати додаткові завдання. Починала працювати з невеликою групою дітей. Допомога батьків, результати роботи однокласників розширили коло наших однодумців. Я досягла того, що мої учні на уроці ставлять масу додаткових запитань, які виходять за рамки об’єму необхідних знань, зазначених у програмі.
Цю вправу я використовую при опрацюванні теми «Усна народна творчість». Наприклад, при вивченні казки «Кирило Кожум’яка» на етапі закріплення використовую вправу «Мозковий штурм»:
- Скільки було дочок у київського князя?
- Скільки виробляв  кожухів  за день Кирило Кожум’яка?
- Скільки попросив бочок смоли Кирило Кожум’яка?
- Скільки попросив возів конопель?
- Якої ваги була булава?
- Скільки голубів вигодовувала князівна?
Ця вправа може бути використана при складанні характеристики головного героя.
До кожної букви в імені героя казки доберіть слова, які характеризують даного персонажа.
                   Красивий                      Красень
                   И                                   Обдарований
                   Роботящий                            Жвавий
                   И                                   Умілий
                   Лагідний                       Милосердний
                   Освічений                     Яскравий
                                                        Коректний
                                                        Авторитетний
На своїх уроках я використовую вправу «Криголам», яка допомагає подолати відчуженість, згуртовує учнів, сприяє формуванню товариськості.
При вивченні твору Марка Беденка «Неслухняна кулькова ручка» роздаю всім учасникам різнокольорові смужки, на звороті яких записані слова з прислів’їв. Організуються групи за складеними прислів’ями.

1. Хто працює, той і достаток має.
2. Краса людських рук світом мандрує.
3. Наполегливість і труд до мети ведуть.
Один із учасників групи зачитує складене прислів’я і пояснює його.
Одним із ефективних методів навчання є технологія «Прес». При опрацюванні вірша Анатолія Костецького «У гостях» чотири пари працюють одночасно. Перед кожною стоїть завдання дати відповідь на поставлене запитання за поданим планом.
Запитання:
І група – «Я вважаю, що…».
ІІ група – «… тому, що …».
ІІІ група – «… таким чином …».
ІV група – «… отже …».
V група – «Сестричка Віті повинна була…».
Здавна популярна, але трохи забута гра «Морський бій». Ця гра дає величезний заряд енергії. Оченята швидко стрибають то на букву, то на цифру. Це – прекрасна зарядка для очей та потужний поштовх мозку до праці.
Використання логічно-опорної схеми (далі ЛОС) – один із нестандартних способів навчання, в основі яких знаходяться ідеї видатного математика Шаталова В.Ф. (вивчення навчального матеріалу великими смисловими блоками у вигляді схем та схематичних малюнків). ЛОСи дають можливість навчити школярів відібрати головне з цілої теми. Це систематизує пам’ять, логічне мислення, підштовхує до висування власних гіпотез, побудови власних міркувань. Крім того, багаторазове повторення вивченого матеріалу безпосередньо на уроці дає можливість повністю його застосовувати і розвиває усі види пам’яті. Цей вид роботи проводиться фронтально. Наприклад,

ЛОС «Тварини»
Блок 1
Тварини

комахи           птахи               риби           земноводні     звірі      плазуни

Блок 2
Звірі

травоїдні             хижі           всеїдні

Блок 3
                   Птахи                                                        Дикі птахи

дикі                            свійські                            перелітні              ті, що зимують

Блок 4
Риби

морські                         прісноводні

На уроці я враховую те, як учень бере участь у навчальній діяльності, спосіб спілкування з однокласниками, готовність до співпраці і прийняття відповідальності, дотримання правил обміну думками та інших норм поведінки на уроках.
Використовуючи інноваційні методи навчання, переконалась, що учні краще почали аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати набуті знання на практиці, набули комунікативних навичок. Підвищується інтерес учнів до знань, зростає самоповага. Тому я впевнена: за активними методами навчання – майбутнє. Постійне впровадження їх у практику роботи робить процес навчання значущим, орієнтованим на особистість учня. І дає, врешті – решт, вагомі здобутки.
Отже, оскільки вчитель є організатором освітнього процесу то його основною метою є пробудити і підтримати прагнення дітей до пізнання, що спонукає педагогічний колектив шукати шляхи підвищення інтересу учнів до навчання, урізноманітнюючи його зміст, форми та прийоми через використання інновацій. 



Немає коментарів:

Дописати коментар